18. 10. 2018

Vegani versus lidstvo


Mezi lidmi a jejich názory na živočišný produkty pulzuje napětí už delší dobu a veganství se dá furt pokládat jako solidně citlivý téma. Nemůžeš se jen tak zeptat vegana nebo vegetariána, proč jako nejí maso. Zároveň se nemůžeš zeptat ani nevegana, proč to maso sakra jí. Vlastně se nesmíš ptát vůbec a možná by mezi těmahle dvěma světy nastal mír.

 Ať už jsi vegan nebo ne, kámen úrazu nastane vždycky. Protože buď jsi kokot, co maso a živočišný produkty jí, nebo jsi kokot, co to nejí. Buď se o sobě dozvíš, že jsi bezcitnej vrah, nebo že jsi pošahanej šílenec. Buď slyšíš „Maso se jedlo vždycky a je nezbytné k životu a dobrému růstu! Je to potravní řetězec, lvi taky zabíjí zebry!“, anebo „Fuj, ten hamburger vypadá nechutně, jak to můžeš jíst? Líbí se ti jíst něco, co mělo kdysi duši? Jo a už jsem se zmínila, že jsem veganka?? Vy tu jako nemáte nic veganskýho? VRAZI.“ Tak i tak, normální prostě nejsi.
malířka: ‍Dana Ellyn
Pro mě je naprosto přirozený jíst maso, tak jako jíst vajíčka, sýr, dokonce i pít mlíko.
Co mi ale přirozený nepřijde, je si koupit kuře nadopovaný různýma sračkama. Nebo vajíčka z klecových chovů. Koupit si mlíko, který nechutná jako mlíko. A tohle my podporujeme. 
A pak se vysmíváme veganům, jaký to jsou idioti, když jsou proti tomu a stojí si za tím, aby se se zvířaty zacházelo o trochu líp.
Mezitím co my si kupujeme vodový mlíko, nebo vajíčka od slepic, který nikdy neviděly světlo. Ale hlavně, že jsou ve slevě. Haha, vegani hlupáci.


Není řešením, abychom všichni prozřeli a ze dne na den přestali jíst maso a využívat zvířata k produkci.  Jedno z klíčových rozhodnutí je to omezit. Uvědomit si, že nepotřebuješ 30 ks vajec za pár šušní (co kdyby náhodou se dělaly řízky. Nebo začaly Velikonoce dřív.) ale stačí ti jich 6 z bio chovu nebo od nějaký fajn sousedky, co má slepice.  Uvědomit si, že se ti vyplatí připlatit za věci, který budeš jíst a hlavně za ty, který měly život. (A TO JSEM CHUDEJ STUDENT HAHA) A hlavně pochopit, že se nemusíme bát objevovat nový věci. Lidi chtějí všechno a hlavně rychle, proto se živočišná výroba musí dost urychlovat. Tady už je na tobě, co jsi ochotný jíst.


Vegani se museli vzdát svého pohodlí a lenosti, aby byli tam, kde jsou teď. Buďme na ně trochu hodní.

Takže dvě rady na závěr: 

1)  Čum jen sobě do talíře
2)  Občas u toho taky trochu přemejšlej


A mějme se rádi, sakra.


17 komentářů:

  1. Zlatá střední cesta. Vajíčka bereme, když to jde, taky z domácích, jako sousedi, nebo různí známí. Štve mě obojí, proto si myslím, že třeba zeptat se je fajn, ale umět se zeptat je důležitější. Když ta otázka bude doslova jako útočná, není to řešením. A zase si nemyslím, že by pomohlo, abychom všichni přestali jíst maso. Nejen, že nám osobně je to přirozené, ale kolik fake kuchařek, které rádoby nahradí všechno, co máme z masa, je nespočet. A ne vše, jeden vitamín seženeš kromě živočišných výrobků jen a jen z léku, což taky necítím úplně jako dobrotu. Léky se často testují na zvířatech (což je další téma, jsem vegan, protože zvířátka si zaskouží tohle a tohle, ale koupím si značku, která běžně testuje a podpořím to, no). A na oplátku vždyť my nepotřebujeme tolik masa, kolik za den sníme. Kolika kg se cpeme a to to maso je taky různě napuštěný a vypuštěný a já nevim co :D
    Je to těžké téma, snad každý musí vědět, že ani jedno není pravda a je lepší to prostě nechat. Pokud jsem masožravec a mám kamarády vegany, neptám se jich, ale když někam jdeme, navštívíme jak něco pro mě, tak i pro něj. A krásně žijeme v harmonii, neřešíme se. To je ta zlatá cesta.

    OdpovědětVymazat
  2. Už si ani nepamatuju, kdy jsem měla vajíčka z obchoďáku, buď je mám ze dvorku (ještě teplý) nebo od známých. Kdybych měla na zahradě i krávu, byl by to jistý kompromis i pro mléko. No co se dá dělat, nejde vše násilím. Stejně jako násilím mně nikdo nedonutí přestat jíst maso. Maso se jedlo vždycky, ale průmysl nebyl v takový míře jako teď. Maso je napíchané kde čím, aby bylo růžové a vydrželo dlouho, všechno je jako obvykle o penězích. Mezi kamarády nemám vegany, jedna moje kamarádka to kdysi zkoušela, ale nevydržela to - prostě to není pro každého. Ale militantní vegany nesnáším, lepší je, kdy si nelezeme do zelí a žijeme v symbióze - vždyť to nakonec není tak důležité, jde o věc názoru.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásnej článek :) Já osobně jsem vegetarián a vůbec mi nevadí, když se mě lidi ptají, proč nejím maso. Možná je to taky z toho důvodu, že ho nejím, protože mi prostě nechutná, ne z nějakých důvodů, že mi vadí zabíjení atd. Nicméně život bez sýrů, vajíček nebo mlíka si představit neumím...Vajíčka máme domácí, takže jsem spokojená. Ale stejně, dkyž jsem v obchodě, tak si někdy raději koupím to rýžový mlíko nebo sójovej jogurt, protože mi to jednak chutná a taky protože vím, co je v těch ,,normálních" věcech dneska za sračky :)

    Praguetales

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělý článek! Mám stejný názor, snažím se vybírat kvalitní jídlo. Maso mám ráda a nedokážu si to bez něj představit, hezky si to napsala, přesně od srdce :)
    MyGoldenMind

    OdpovědětVymazat
  5. Přijde mi, že je poslední dobou tak nějak všechno vyhnané do extrému a vlastně jíst i nejíst maso je špatně.. Já sama jsem vegetariánka a čím víc vím o tom, co se děje v celém živočišném průmyslu (šílené spojené slov, ze kterého mně běhá mráz po zádech), tím víc směřuju k veganství, protože mi to dává smysl :) Ale chápu lidi, co maso jí, jen si myslím, že by každý měl vědět, co se za tím flákem masa na jeho talíři ve skutečnosti skrývá :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  6. Já vegan nejsem a asi nikdy nebudu, ale nebráním se tomu. Někdy není špatné si dát rostlinné mléko či místo masa tempeh. Ale všeho s mírou. Člověk si tím může zpestřit jídelníček :) My teď bereme vajíčka jenom z domácího chovu a maso máme od babičky známého - řezníka :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  7. Já proti veganům/vegetariánům absolutně nic nemám, znám hoodně lidí, co jsou a jsem s nima v pohodě.. Dokud mi teda nezačnou předhazovat, že nejsem jako oni a že jím tohle a támhleto a že vůbec nevím, co jím, co těm zvířatům dělají a tak.. To fakt nenávidím.. Jsem svobodný člověk, tak si můžu dělat co chci. "Čum jen sobě do talíře" bych jim nechala vytetovat tyjo:D Naopak ale taky nenávidím lidi nevegany, kteří veganům vyčítají, že maso nejedí a dělají jakoby všechno věděli..
    Ráda ale zase veganskou stravu zkouším, chodím do veganských bister, když nemám na maso chuť a chci si dát něco lehčího :)

    OdpovědětVymazat
  8. Mně záleží na tom, co jím nejen kvůli sobě samé, ale také s ohledem na životní prostředí a přírodu. Proto se tak nějak snažím. Ne vždy to je samozřejmě na sto procent...
    Proti veganům absolutně nic nemám, důležité je, aby dokázali plně nahradit živiny z živočišných produktů. Já je k životu v určité míře prostě potřebuju, vegan jen tak nebudu :D

    OdpovědětVymazat
  9. Vajíčka jedině z vejcovodů (ex)milenky. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Já jsem člověk, který jí vše, živočišné i rostlinné.. A nemám ráda vegany, kteří kecají neveganům do toho, co jí, ale i naopak... nevegany, kteří kecají veganům do toho, co jedí... Ať si každý jí, co chce a co mu chutná

    OdpovědětVymazat
  11. No jo, buďte na nás hodní :D Moc se do toho tématu radši pouštět nebudu, protože bych mohla začít být lehce agresivní :D V jedné větě by se dalo říct, že my vegani kecáme ostatním do toho, co jedí, protože životní prostředí je všech a pokud nám ho někdo ničí, je to i naše věc, ať už se příčina nachází na našem nebo cizím talíři. No a taky protože chceme mluvit za ty, kdo za sebe mluvit nemůžou.
    Každopádně, snažím se lidi moc nelynčovat, obzvlášť proto, že většina mých přátel jsou masožravci a nechci být forever alone :D
    A nevadí mi, když se mě někdo zeptá, proč maso nejím, jen mě někdy štve, když se mě na to zeptá někdo, kdo stejně nechce slyšet odpověď :D

    OdpovědětVymazat
  12. Super zamyšlení. Je to však pravda. Já maso jím, ale vždycky tomu tak nebylo a proto ho jím třeba 2x do týdne a jinak ne. I bezmasá jídla a vegetariánská jsou fajn. Každopádně jak píšeš, že se více zaměřit na to, co kupovat, tak kéž by si z toho vzali tuhle myšlenku všichni. Sama si kupuji vajíčka od jedné paní z vesnice. S tím vlastně souvisí i plýtvání s jídlem, což je taky takový nešvar, hlavně mi přijde že nás Čechů, ale o to už je zas další téma. Každopádně opět krásně napsáno a četlo se to samo :)
    Inspiration by Linda

    OdpovědětVymazat
  13. Mám přátele vegetariány i vegany a nevadí mi s něma jít na jídlo a dát si "jejich" jídlo. Vlastně mi to i docela chutná. A hlavně je mezi náma mír. Já respektuji jejich volbu a oni moji. A takhle by to mělo být. Nemám ráda ty ukřičené a obviňující. Jsem ochotná naslouchat, ale jen těm, co argumentují a vše podávají s klidem a hlavně respektují můj životní styl a můj názor.
    Co se týče zbytku článku. Jsem chudý student, ale stejně radši ty vajíčka oželím než abych si koupila z klecového chovu. Nejraději dostávám od babičky a nebo na farmářských trzích. U masa je to pro mě jednoduché. Já ho sice jím, ale tak nějak jsem schopná šáhnout jen na kuřecí (už naplátkované) nebo mleté.
    Ale přiznávám, že u mléčných výrobků, tak "dokonalá" nejsem...

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  14. Právě jsem omezila maso s tím, že nebudu už kupovat to ze supermarketu, mléko nekupuju vůbec a vejce si vždycky kontroluju jestli nejsou od slepic z klece.

    OdpovědětVymazat
  15. tato tema ide tak trochu mimo mna. ano, vidim vsade po internete, ze sa to riesi, ale nemam chut naozaj sa zapajat ci byt zastancom jedneho ci druheho "smeru".

    OdpovědětVymazat
  16. Haha, přesně to dělám! Starám se o svoje jídlo! A s nikým se nedělím (jako Joey:D). Skvělej blog!

    ByGabra

    OdpovědětVymazat
  17. Je pravda, že bavit se stravě je dost nebezpečné území. Ale přesně by se mi líbilo, kdyby se ta velkovýroba všeho trochu zpomalila a každý se zamyslel nad tím, jak tyto produkty vznikají apod. a jestli toho opravdu potřebujeme takové množství. Ale to je u všeho v dnešní době - všeho je moc a firmy se perou o lidi, aby si všichni kupovali zrovna ten jejich produkt.

    OdpovědětVymazat

Muck, díky za tvůj názor.

Něco pro tebe

Feministky.

Jsi feministka? Cože? Ježiš, neblbni. Já mám ptáky ráda. To slovo na F je snad víc hanlivý než Fuck. Když se řekne "Feministka...